torsdag 21. desember 2017

Vi gratulerer Maria og Esben som vinnere av "SNØSKRED - NEI TAKK!" blogger stipend

Da er avgjørelsen tatt. Vinnerne av "SNØSKRED - NEI TAKK!" blogger stipend er kåret.

Blant de 10 søknadene vi fikk inn ble Maria Leganger og Esben A.Nilssen de heldige som stikker avgårde med stipend på 5.000,- hver, samt skredutstyr fra BCA.

De skal nå gjennom vinteren hver komme med fem blogginnlegg i tekst og bilder med tanker og betraktninger rundt toppturlivet på ski. Med fokus på de gode turopplevelser og spesielt relatert til skredutfordringer og tryggere ferdsel i fjellterreng.

Blogginleggene vil bli publisert på friflyt.no!

Hvem er så stipendvinnerne i egne ord:

Maria:



Maria Leganger, 23 år, har en bachelorgrad i Idrett & Kroppsøving med fordypning i Alpin Skiferdsel og friluftsliv. De siste årene har jeg vært bosatt i vakre Sogndal med skitur før og etter forelesning. Friluftsliv og skitur har jeg hatt med meg fra barndommen, men interessen for topptur og skredvurdering kom da jeg var elev på Øytun (nå Alta) folkehøgskole og gjennom Rovernes beredskapsgruppe, og siden har jeg vært ivrig på ski og nyskjerrig på snø og skred. Nå jobber jeg som lærervikar i Sogndal, men for et halvår fremover er studier og jobb satt på pause for å gå halvårskurset Ski og Skred med Alta folkehøgskole. Vi skal reise til Frankrike, Canada og Nord-Norge, noe som gir oss et innblikk i ulike metoder og ulike snødekker og værfenomen gjennom sesongen. Gleder meg til å dele mine turopplevelser med dere!

Jeg ønsker å formidle skiglede og turglede med sikkerhet som hovedfokus. Ski er det gøyeste jeg vet, så gøy at jeg bare må lære mer for å gjøre det tryggest mulig.



Esben: 



Esben A. Nilssen konverterte samtidig fra FM til DAB og fra telemark til rando forrige sesong. Han kommer aldri til å se seg tilbake. Esben er filosof med doktorgrad i molekylær genetikk og jobber med biotekinnovasjon i hovedstaden. Tromsø med tilliggende herligheter er imidlertid hans arnested og lekegrind. Etter en innledende periode med ladder og jetski, så har han nå brukt 40 år på forskjellige skityper. Denne sesongen skal Esben blant annet skrive om hva som skjer når apehjernen får bestemme på skitur. På vakre fjelltopper blir vi impulsive og utsiktene til umiddelbar tilfredsstillelse fremstår som uimotståelige. Overlevelse? Boooring! Pussig nok kalles dette den ’menneskelige faktor’, men ’apefaktor’ er nok mer passende.”


Vi  sier en storligen lykke til til bloggerne. Både med fine turopplevelser. Og med skrivinga og fotograferinga.

Vi gleder oss til høre fra dere.


Vi takker BCA så mye for at dere bidrar med sikkerhestutstyr. Og Fri Flyt for at vi får publisere innleggene gjennom deres kanaler

Ski Heil.






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar